Vad väljer du att tro på?

Jag är väldigt stolt över min kristna tro. Allt vad den står för, alla värderingar och all strävan efter att hela tiden få visa kärlek till mina medmänniskor formar mig varje dag. Den gör mig till en bättre version av mig själv. En uppgraderad version med mer självförtroende och mer kärlek till människor runtomkring mig. Jag gillar mitt kristna jag mycket mer än jag gillar den jag var innan. 

Därmed inte sagt att jag på något sätt är felfri. Jag är fortfarande mänsklig och begår misstag varje dag. Jag sårar människor, jag säger saker som jag inte är stolt över, jag dömer människor fast jag egentligen vet att jag inte är ett dugg bättre själv. Men det ingår liksom i att vara människa. Ingen människa är perfekt. 

Däremot tror jag på en Gud som är perfekt. Som förlåter mina misstag om och om igen. Och som älskar mig oavsett vad. För många låter det kanske knäppt. För många verkar det vara ren idioti. Jag möter människor lite då och då som verkligen ifrågasätter min tro och undrar hur jag kan tro på något så abstrakt. Jag känner ofta att mina svar inte räcker till. Men jag vet att jag har valt att tro på det. 

Jag tror att oavsett hur man väljer att se på livet så har man en tro på någonting. En tro på gud, En tro på att det finns goda och onda andar runtomkring oss, en tro på att människan uppstått genom evolution, en tro på att man återföds som något annat efter döden, en tro på att man finns på jorden utan någon som helst mening och att man bara försvinner helt och hållet när man dör, en tro på kärleken, en tro på slumpen, en tro på ödet. Listan kan egentligen göras hur lång som helst, men det väsentliga är ändå att man någonstans ändå väljer att tro på något utav det. 

Ingen av dessa jag räknade upp har några som helst vetenskapliga belägg för att vara sanna. Jag vet att många skulle hävda att t.ex. Evolutionsteorin har det, men så länge det inte finns några bevis på att det faktiskt gick till så, så tillhör evolutionsteorin också kategorin tro. Och det är fakta. 

Jag har valt att tro på något som stärker mig, som gör mig till en bättre version av mig själv och som ger mig en stor mening med mitt liv. Och för mig är det det enda rimliga att tro på. Av de saker jag har sett i mitt liv är det för många saker som har hänt som är för bra för att vara en slump. Och jag tycker det låter mycket mer osannolikt att allt liv som finns i världen bara skulle uppstå ifrån en stor explosion och utvecklas till det det är idag, än från något övernaturligt (såsom en stor Gud). 

Men vi är alla olika och man väljer förstås själv vad man vill tro på i sitt liv. Jag är tacksam över att leva i ett land med religionsfrihet. Där alla har en chans att få tro på vad de vill. Jag försöker att inte döma folk som tycker annorlunda än mig. Men jag kan bli sårad när människor pratar illa om kristna och om min tro. Och när folk dumförklarar det jag tror på bara för att de tror annorlunda. 

Frågan är egentligen inte vad som är rätt och fel, för ingen kommer någonsin vetenskapligt kunna överbevisa någon annan om att deras tro är rätt. 

Men frågan är vad du väljer att tro på? 

Har du aldrig funderat över den frågan är det kanske dags. Eller så låter du bli. Det gör du som du vill. Men jag kan bara säga att mitt liv har fått en helt annan mening sedan jag aktivt valde att börja tro. För mig handlar det om skillnaden mellan död och liv! 

Sara ❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback