komplex

Det finns många saker som kan vara fel. tjock, smal, lång, kort, lockigt hår, rakt hår, stor rumpa, liten rumpa, stora bröst, små bröst.. osv.. Jag brukar alltid säga till alla andra att det inte är någon idé att ha några komplex för saker och ting. man kan ju (för det mesta) inte göra något åt det ändå och det är ju lika bra att tycka om sig själv som man är... visst. det är ju lättare sagt än gjort. Jag har sagt det till mig själv flera gånger också men uppenbarligen kan jag ju inte lyssna till mig själv. Jag är lång (180 cm) vilket jag inte tycker om. Hade gärna velat vara lite kortare. detta är ingenting som jag går runt och tänker på dagligen, men igår fick jag kommentaren "är det bra luft däruppe?". Visserligen var det ett barn som sa det, och det är lätt att säga att man inte bryr sig eller tar åt sig. Men sedan gick jag likförbannat och tänkte på det hela dagen. Jag vet att det finns tjejer som är längre än mig, precis som det alltid finns folk som är tjockare, har mindre bröst eller lockigare hår..men det spelar ingen roll. det är inte dem som man jämför sig själv med. utan man jämför sig istället med idealet som syns i varenda tv-reklam och i varenda tidning, man jämför sig även med sina vackra vänner. Egentligen borde man ju inte jämföra sig med andra överhuvudtaget, men hur lätt är det. En liten kille kom till ig igår när jag jobbade och frågade om jag kunde skriva åt honom på hans teckning. visst, vad ska jag skriva? frågade jag. när jag fick svaret började jag skratta. det var så klockrent. Han hade ritat en stor dinosaurie med lång hals. och bredvid hade han ritat en giraff. Och han ville att jag skulle göra en tankebubbla till giraffen och skriva "och jag som trodde att jag hade lång hals". haha.. hur gulligt var inte det då? och smart. killen går ju bara i förskolan. Då mindes jag varför jag valt att jobba med barn! Ibland känner jag mig som giraffen och ibland som dinosaurien. Jag vet inte vilket som är bäst, men jag får nog bara lära mig att leva med min längd. Och alla mina andra komplex också för den delen. Jag har iallafall insett att de flesta människor har komplex och ibland kan man bli otroligt överraskad när man får reda på det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback