Israelresan- dag för dag!

Såhär drygt en vecka efter att ha kommit hem från Israel tänkte jag lägga upp en liten resedagbok med bilder från resan. Här kan ni följa resan dag för dag :)

1 mars:
Resan startade på Landvetter flygplats klockan 05.00 på morgonen. Alla var trötta, glada och förväntansfulla och när vi boardade planet var stämningen på topp. Vi mellanlandade i Bryssel för att sedan flyga vidare mot Tel aviv. Vid 14-tiden såg vi äntligen israelisk mark och väl på flygplatsen möttes vi upp av våra fantastiska guider Kicki och Motti och även Hans Weichbrodt som skulle leda undervisningen på resan var där. Vi åkte till hotellet och checkade in och sedan tog vi en promenad i Tel Aviv. Vi gick ner till havet och såg en underbar solnedgång, sedan promenerade vi runt lite i gamla Jaffa för att sedan ta oss tillbaka till hotellet. Där åt vi middag och sedan gick vi och lade oss ganska tidigt. Jag och Julia tittade på klockan och insåg att om vi fortfarande varit i sverige hade klockan bara varit halv åtta på kvällen. Men vi var så galet trötta så det var lika bra.

kvällspromenad vid havet i Tel Aviv.

2 mars:
Vi vaknade 6.30 och gjorde oss iordning. Sedan var det frukost och klockan 08.00 gick bussarna. Första stoppet var gamla Jaffa där vi först stannade vid en staty av en stor val. Hans pratade om Jona och valen och vi sjöng lite lovsång. Sedan gick vi vidare till platsen där Simon Garvares hus låg. Sedan gick vi till en plats med fin utsikt över havet och Hans pratade lite mer om staden. Jaffa (eller Joppe som den också heter) var israels hamnstad. Det var hit människorna kom till sjöss för att sedan ta sig vidare till jerusalem.
Efteråt åkte vi till en lokal i en källare där vi lyssnade på en messians evangelist som predikade för oss. Sedan var det dags att åka vidare mot Caecarea maritima. Vi åt lunch på bussen för att spara in lite tid.
Caecarea Maritima (Caecarea vid havet) var en väldigt vacker plats. Staden byggdes 63 fkr av Herodes den store. Det fanns bl.a. en amfiteater, en hipodrom (hästkapplöpningsbana), en gammal hamn och massa annat vackert. Där fanns även platsen som Paulus satt fängslad på.
Vårt sista stopp denna dagen blev Karmelberget. Platsen där profeten Elia får en vison från Gud och där altaret brann som tecken på att Gud är den ende sanna guden.
Efteråt åkte vi till Tiberias där vi checkade in på hotell nr. 2. Vi hann med en liten promenad för att köpa vatten innan middagen och efter middagen hade vi en liten kvällssamling i en lokal i källaren. Sedan var vi väldigt trötta så vi gick och lade oss tidigt även denna dagen.

Caecarea Maritima.

3 mars:
Dagen började med en fantastisk båttur på Gennesarets sjö (sjön där Jesus gick på vattnet). Vi åkte från Tiberias till Genosaur där vi stannade och fick möjlighet och gå in och titta på en gammal träbåt som de hade grävt fram ur leran och som var 2000 år gammal. Sedan åkte vi vidare till Kapernaum och vandrade ner för Saligprisningarnas berg. Det var fantastiskt vackert och så mäktigt att vandra på samma plats som Jesus höll sin bergspredikan. På vägen nerför berget fanns även en grotta där troligtvis Jesus satt när han behövde dra sig undan och vara lite ifred. Sedan gick vi ner till stranden av Gennesarets sjö och Petruskyrkan. Detta var platsen där Jesus troligtvis fiskade sina lärjungar och Hans pratade lite om det samt om tillfället då Petrus förnekade Jesus tre gånger.
Sedan åkte vi och åt lunch, petrusfisk, och efter det fick vi chans att bada i Gennesarets sjö. Det var väldigt kallt i vattnet, men det var ändå en härlig upplevelse.
Efter lunch och bad drog vi vidare till gamla Kapernaum. Där fanns en kyrka som var byggd ovanpå det som troligtvis var Petrus hus. Det fanns även en synagoga som var byggd ovanpå den gamla synagogan där Jesus verkade.
Sedan åkte vi tillbaka till hotellet i Tiberias. Vi gick en härlig kvällspromenad nere vi vattnet och sedan var det middag och kvällssamling på hotellet. På kvällen gick vi en liten promenad och sedan var det middag och kvällssamling på hotellet.

Saligprisningarnas berg med Gennesarets sjö i bakgrunden.

4 mars:
Bussen rullade klockan 8.00 denna dagen också. Vi åkte upp till Tel Dan som ligger i norra kanten av israel nära Hermonbergen. Vi gick igenome ett väldigt vackert naturreservat för att sedan komma fram till en stor offerplats. I närheten fanns en utsiktsplats där man kunde se in i både Libanon och Syrien. Vi sjöng lovsång och bad för länderna och alla strider som pågår. Det var mäktigt. Sedan gick vi vidare till en plats där den allra första bågporten (gjord i lera) hittats. Porten gick in till staden Dan.
Efteråt åkte vi och åt lunch och sedan åkte vi till Caecarea Filippi där det fanns en jättestor grotta och där det hade legat ett gammalt tempel. Här ska Jesus ha sagt till Petrus "På denna klippa ska jag bygga min församling..."
Sedan åkte vi upp till Golanhöjderna som är vulkanberg. Här såg man FN's militärbas och gränsen till syrien. Det var svinkallt så vi stannade inte så länge.
Tel Dan.

5 mars:
Denna dag gick vi upp redan 5.30. Efter frukost rullade bussen mot Jordanfloden där vi startade dagen. Vi var på en minnesplats för jesu dop och det var verkligen så otroligt vackert. Vi fick doppa fötterna, sjunga lovsång och be en stund.
Sedan åkte vi vidare till Tel Megiddo, även kallad Armageddon. Här pratas det i bibeln om den sista tiden och här har många strider och krig utkämpas. Vi stannade och Hans undervisade lite uppe på en vacker utsiktsplats.
Efter besöket i Tel Megiddo åkte vi till Nasaret och åt lunch. Sedan besökte vi Bebådelsekyrkan, en jättestor vacker kyrka där det fanns en grotta bevarad inuti kyrkan som troligtvis var Marias hem. Det var även här hon fick uppenbarelsen om att hon skulle bli havande och föda en son-Jesus.
Efter besöket i kyrkan åkte vi vidare till Nasareth village som var platsen där man arbetade. Här fick vi se hur det kunde sett ut på den tiden, hur man tillverkade verktyg, vävde tyger, pressade olivolja osv. Väldigt intressant.
Sedan åkte vi upp till en anna kyrka som låg ovanpå den enda vattenkällan i Nasaret. Här hämtade troligtvis både Jesus och Maria sitt vatten.
Som avslutning på dagen besökte vi Kanan. Där fanns en butik där de sålde natvardsvin och souvernirer.
På kvällen blev det middag på hotellet och en liten kvällssamling.

Bebådelsekyrkan i Nasareth.

6 mars:
Denna dagen startade vi med att besöka Quase el Yehod som trolgtvis var den riktiga dopplatsen vid jordanfloden. Den låg precis vid gränsen till Jordanien och på andra sidan vattnet stod jordanska soldater med gevär och vaktade gränsen.
Sedan åkte vi till Döda havet och tog ett härligt dopp. Det var helt otroligt hur bra man flöt och vi passade även på att smörja in oss med döda havslera över hela kroppen. Vattnet var varmt och skönt och vi hade väldigt roligt.
Sedan åkte vi upp till Qumran, platsen där döda havsrullarna hittades. Vi fick se hur Esenerna bodde och därefter åt vi lunch och shoppade döda havsprodukter i en stor butik.
Därefter åkte vi till Ein Gheddis öknen, platsen där David gömde sig för Saul. där fanns även Davidsbäcken med ett fantastiskt vackert vattenfall och vi såg vilda stenbockar och andra söta små djur som såg ut som kaniner utan öron.
Sedan tog bussen oss ut i öknen för att avsluta dagen med att äta och sova i ett Beduinläger. Vi fick lyssna på en Beduin som pratade om hur de levde och sedan hade vi kvällsandakt med nattvard.
Vi sov i tunna sovsäckar på madrasser i ett stort tält och det var mysigt men väldigt kallt.

Bad i döda havet.

7 mars:
När jag vaknade var klockan 04.00. Jag frös galet mycket och var tvungen att gå på toa. Efter toabesöket bestämde jag mig för att stanna kvar vid den stora lägerelden som fanns och värma mig lite. När det började ljusna gick vi upp på en liten höjd för att titta på soluppgången över öknen. Det var magiskt vackert. Sedan åt vi frukost och dagens första aktivitet var kamelridning (tror dock det var dromedarer).
Sedan åkte vi ifrån öknen mot Jerusalem. Vi besökte Yad Wachen som var ett stort museum från förintelsen. Det var väldigt jobbigt att gå därinne samtidigt som det var intressant. Vi fick se ägodelar, fotografier och filmklipp från människor som levde i koncentrationsläger. Det fanns även en speciell minnesplats för alla barn som hade dött under förintelsen som var väldigt vacker men också väldigt jobbig att gå igenom.
Efteråt åt vi lunch vid museet för att sedan åka in mot Jerusalem.
Vi stannade vid Olivberget/oljeberget där Jesus stått och predikat om tidens slut.
Sedan vandrade vi ner till Getsemane, trädgården där Jesus våndades sina sista timmar innan korsfästelsen. Det fanns en trädgård med träd som hade rötter från jesu tid, och så fanns det en stor kyrka som vi gick in i. Längst fram vid altaret fanns marken bevarad. Det var en väldigt vacker plats.
Sedan åkte vi till Sion och övre salen där jesus höll sin sita måltid med lärjungarna. Första nattvarden.
Sedan åkte vi med bussen  förbi Gehennadalen för att tillslut komma fram till vårt hotell. Vi checkade in och tog en dusch (så skönt efter en natt i öknen). Sedan var det middag och kvällssamling där Hans pratade om den yttersta tiden. Så intressant men vi var så galet trötta att det var svårt att hänga med. Sedan gick vi och lade oss.
Getsemane trädgård.

8 mars:
Vi startade dagen med att åka till Gamla stan i Jerusalem. Vi besökte Betesdadammen som  var en plats för helande. Vi stannade och sjöng och bad en stund. Där fanns även st, Anna kyrkan som var en stor kyrka med fantastisk akustik. Därinne sjöng vi också och jag tror de flesta av oss fick gåshud när vi stod därinne och sjöng.
Sedan vandrade vi längs Via Dolorosa, stannade vid ytterligare en kyrka som var byggd på platsen där jesus fblev dömd av Pontus Pilatus och där han fick utstå piskrapp innan han fick bära korset. Vi gick samma väg som han gick upp mot Golgata. Vi stannade på gravkyrkans tak och sjöng och bad, sedan gick vi och åt lunch på ett jättemysigt ställe med utsikt över hela Jerusalem. Efteråt gick vi in i gravkyrkan som var byggd ovanpå Golgata. Där kunde man även sticka ner handen i ett hål och känna på platsen som korset kan ha stått på.
Efter det åkte vi med bussen till Betlehem där vi först besökte Herdarnas äng. Platsen där herdarna vaktade sina får och såg stjärnan gå upp på himlen. Det fanns även en grotta som tros ha varit herdarnas hem. Där fanns även en påminnelsekyrka om jesu födelse.
Sedan besökte vi en stor souvernirbutik där vi handlade lite. Det fanns bl.a. smycken, prydnadssaker av cedarträ och andra handgjorda saker.
Efter det besökte vi Födelsekyrkan som låg på den platsen där Jesus troligtvis föddes. Det fanns en plats för själva födelseplatsen och en plats för platsen där krubban ska ha stått. Eftersom hela Betlehem numera är Palestinskt område var platsen väl övervakad av militärer.
Sedan åkte vi tillbaka till hotellet, åt middag och avslutade dagen med att lyssna på en man vid namn Albert, som var en messiansk jude från Estland och som undervisade oss om guds förbund.
Innuti födelsekyrkan i Betlehem.

9 mars:
Efter frukosten tog bussen oss till Sionporten på västra sidan av Jerusalem. Vi gick till Tempelinstitutet där vi efter en stunds väntan fick komma in och lyssna på en guide som pratade om hur templet har sett ut och om hur de planerar att bygga upp ett tredje tempel. Sedan hann vi med en kort fika innan vi besökte nästa ställe som var The burnt house museum. Det var 2000 år gamla utgrävningar från 70 ekr. Museet låg i en källare under marken och det fanns ruiner, gamla redskap och krukor mm att titta på.
Sedan gick vi till en liten butik för att lyssna på en jude som pratade om hur judar och kristna kan komma överrens. Ganska intressant. Sedan åkte vi till ett annat museum som också låg under marken. De har grävt ut det under husen vilket var ganska coolt.
Efter det åt vi lunch, vi delade på en jättstor, och väldigt god pizza. Sedan gick vi till Davidssons center som också var ett museum med utgrävningar runtomkring Tempelplatsen. Vi besökte trappan till Tempelplatsen där man hade utsikt över Olivberget. Själva Tempelplatsen kunde vi inte besöka eftersom där numera ligger en moské som är världens största. Denna platsen är nämligen muslimernas tredje heligaste plats då de tror att Muhammed steg upp till himlen här.
Sedan gick vi till Klagomuren och fick chans att gå fram och lägga en lapp i muren.
Efter det var vår gudining för dagen slut och vi fick möjlighet till lite shopping i de judiska kvarteren. Det var marknadsgator som var väldigt trånga och mysiga. Jag köpte en sjal och en kylskåpsmagnet.
Sedan gick vi hela vägen tillbaka från Jaffaporten till hotellet. Jag och Mia strosade lite själva, pratade och hade en mysig kväll tillsammans.
Efter middagen lyssnade vi på vår guide Kicki som pratade om politik och israel-palestina konflikten. Så intressant verkligen. Sedan gick vi och lade oss.
Tempelplatsen, Jerusalem.

10 mars.
Detta var vår sista dag på resan så då tog vi lite sovmorgon (vi sov till 07.00 istället för 06.30). Sedan gick vi upp och åt frukost. Efter frukosten gick jag, Mia, Jenny och Julia på en liten promenad i Jerusalem. Vi hittade en mysig park (rose garden park) där vi la oss och solade. När jag och Mia skulle tillbaka till hotellet blev vi stoppade av en polis som ville se våra pass och våra foton på kameran. lite nervöst men det gick bra.
Klockan 12.00 gick vår buss till flygplatsen. planet skulle inte gå förrän 16.00 men pg.a, att vi alla skulle intrevjuas innan vi fick lämna landet var vi tvugna att vara i god tid. VI åt sedan lunch på flygplatsen och inväntade vårt plan som var 50 min försenat. Väl på planet var alla trötta och många sov. Mellanlandningen i Bryssel blev stressig eftersom planet var såpass mycket försenat, men det gick bra och vi fick våra väskor.
Vi landade på Landvetter vid 23.30-tiden och det var faktiskt lite skönt att komma hem.
Rose garden park i Jerusalem.

Detta var en liten resume av en fantastisk resa med så mycket intryck, upplevelser, tankar och känslor. För er som vill veta mer tar jag gärna en fika och berättar :)

Sara <3

En vecka fylld av tankar!

En vecka sedan jag kom hem från Israel och jag håller fortfarande på att sortera i huvudet. Vi hade så intensiva dagar med massor av platser att besöka varje dag och allting var så intressant att man bara ville suga åt sig all information, kunskap och undervisning som en svamp. Det har inte gått en dag sedan jag kom hem som jag inte har tänkt på resan och jag har känt mig väldigt, väldigt trött i huvudet. Jag är så otroligt tacksam över att jag fick möjligheten att åka med.

Idag kom dock första dippen sedan vi kom hem. Idag kände jag en viss ångest komma krypande och rädslan som varit frånvarande ett tag blossade upp. Rädslan för att aldrig bli fri från ångestattackerna. Rädslan för framtiden. Rädslan för att mina negativa tankar ska ta överhanden igen. Jag lyckades dock skifta fokus och bryta ångesten och rädslan. Inte i egen kraft utan med hjälp av Gud.

Under resan har jag bara blivit mer och mer övertygad om att Gud är sann och att han är den enda vägen för mig. För det har inte bara varit en fysisk resa utan även en själslig och en andlig resa. Tack vare det kändes det lite lättare att bryta ångesten idag. För jag visste mer än någonsin att jag inte behövde kämpa i egen kraft! Gud lyfter och bär mig igenom mina svårigheter, det enda han begär av mig är att jag ska släppa kontrollen och låta honom ta över. Något som är mycket lättare sagt än gjort!

Jag hoppas innerligt att jag ska minnas detta varje gång ångesten kommer krypande. Att jag ska ta Gud i handen och bara låta honom styra mig igenom alla känslor och tankar. Och jag hoppas ännu mer att jag aldrig mer ska behöva känna denna typ av ångest mer över huvudtaget. Att jag på något sätt ska få besegra den en gång för alla så att den aldrig mer kommer nära mig och påverka mig.

Jag hoppas och ber om detta i Jesu namn!

Nu ska jag försöka sova. Har många tankar i huvudet så det blir kanske inre hellätt, men jag måste göra ett försök! Klockan ställer vi på 05.00, tjoho!

Sara ❤️

Israelresan

I torsdags kom jag hem från mitt livs resa. Tio dagar i Israel med min fantastiska kyrka. Jag är så tacksam att jag fick möjligheten att åka med. Vi har besökt många bibliska platser t.ex. Jerusalem, Betlehem, Nasaret, Gennerets sjö, Jordanfloden mm. Vi har badat i döda havet, vandrat i fantastiska berg, sovit en natt i ett beduinläger i öknen och ridit kamel. Vi har haft andakter, bett och sjungit lovsång på de mest fantastiska platser. Vi har haft en go gemenskap genom hela resan och Gud har välsignat oss med fantastiskt väder hela tiden. Jag har ännu inte hunnit smälta alla intryck och upplevelser från resan men jag vet att jag har fått med mig så mycket och att jag har förändrats under dessa tio dagar.

Här kommer några bilder och snart kommer ett nytt blogginlägg med lite mer detaljerad uppdatering från resan.