Syns man inte så finns man inte (?)

Det finns så många olika typer av människor. Och bland alla dessa tar man sig (eller får man sig) en roll. En stämpel. Man blir placerad i ett fack och det är oerhört svårt att bryta sig loss från sin roll. Byta fack. Man har dessutom olika roller i olika sammanhang och bland olika människor. Själv har jag många gånger fått stämpeln "den tysta, försiktiga, kanske lite blyga personen". Något som jag egentligen känner är raka motsatsen till den jag egentligen är (eller vill vara).

Satt och pratade med en vän igår och vi kom fram till att status hänger ihop mycket med roller. De som syns mest, hörs mest och har roller som tar mycket plats har högre status (enligt vissa) än de som är lite mer tillbakadragna. Vi kom även fram till att vi var trötta på hur tydligt detta verkligen märks i olika sammanhang. Ibland kan man komma in i ett rum fullt av människor utan att någon ens märker att man har kommit. Men så kommer någon med "högre status" in så blir det världens uppståndelse kring den personen. Kramar, skämt och massa  skratt.

Och när det gäller alla dessa fack som man blir placerad i så kan man ju bara bli så förvirrad. Ibland passar man in och ibland passar man verkligen inte in. Ibland blir man bjuden på fester och ibland är man helt bortglömd (eller bortvald).

Frågan är om det går att göra något åt det. Jag vet iallafall att det är extremt svårt att ta sig ur en roll som man redan har.

Sara <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback