Stockholm weekend

Friday
I fredags efter jobbet hade jag och Emelie bokat biljetter till Stockholm för att åk dit och hälsa på vår kära vän Felicia. Detta var något som jag sett fram emot länge. Att bara få komma iväg en helg och få lite annat att tänka på. Under resan kände jag dock att jag började må dåligt. Ont i halsen, ont i huvudet och allmänt hängig. Det började egentligen redan när jag var på jobbet men jag tänkte att det kanske berodde på att jag endast sovit fyra timmar under natten. Resan (som tog fem timmar) gick ändå bra och jag och Emelie har börjat göra tradition av att ha musikquis på vägen upp (mp3-spelaren eller mobilen på shuffle och sedan ska man gissa låten). Vi lyckades även sova lite grann på tåget.

När vi kom upp till Stockholm gick vi upp till Felicias lilla mysiga lägenhet (som för övrigt ligger sjukt centralt, endast 7 minuters gångväg från centralstationen). Sedan gick vi nästan raka vägen till ICA för att handla mat. Jag mådde dock inte speciellt bra så jag var nog lite off. Fick även inhandlat alvedon och bafucin. Sedan gick vi hem till Felicia åt röda linser, chevréost, rödbetor och valnötter. Jättegott (trots att jag itne hade någon vidare aptit). Till efterätt gjorde vi Gino (Frukt i ugnen med vit choklad på). Mums! Efter maten gick vi och la oss hyfsat tidigt. Jag kände verkligen stort behov av att sova och försöka bli frisk. 

Saturday
På lördagsmorgonen vaknade jag och Emelie vid tiotiden. Jag mådde bättre men hade fortfarande ont i halsen och huvudet (tack för Alvedon). Felicia hade redan åkte iväg för att medverka på en möhippa så jag och Emelie fixade lite frukost och sedan begav vi oss ut på stan. Ingen av oss är jättebra på att hitta i Stockholm så efter lite omvägar och en kall promenad hittade vi till Stureplan där vi gick runt ett tag och shoppade. För min del blev det en mössa och två par tröjor. 

Efter några timmar kom Felicia och mötte upp oss och vi gick och käkade lunch på ett jättemysigt ställe som hette Sturekatten. Jag åt jättegod lasagne och man fick dessutom en muffins och te till efterrätt. Jag tror dock inte att någon av besökarna där inne missade att man kunde beställa "En varm choklad med grädde", men servitrisen var ganska ihärdig att ropa ut det. haha. 

Sedan gick vi hem till Felicia och softade lite. Jag sov. Och på kvällen gjorde vi oss i ordning och tog ett glas champagne och lite ost och kex hemma hos Felicia innan vi begav oss ut på stan. Vi hamnade på ett ställe som hette Vapiano som låg i gamla stan. Det var verkligen ett soft ställe där man i väntan på maten fick hänga en stund i baren och chilla lite bland alla Stockholmare. Efter maten och efter ett glas vin gick vi vidare. Vi vandrade mot Södermalm och hittade ett trevligt ställe som låg inne i en galleria. Inget vidare dansgolv men vi tog oss en drink och satt och tjötade en stund tills dom stängde. Då beslutade vi oss för att avsluta kvällen och dra hem. 

Sunday
På söndagsmorgonen gick vi upp vid elvatiden och hade en soft morgon. Min huvudvärk fanns kvar men jag proppade i mig alvedon och kände mig hyfsat redo att ta mig an en ny dag i huvudstaden. Så efter en lång frukost gick jag och Felicia (Emelie hade redan gett sig av för att träffa en annan kompis) till gamla stan för att uppleva lite mysfaktor. På stortorget var det stormarknad och sedan gick vi en sväng förbi slottet innan vi drog oss bort till Stureplan där vi skulle möta upp Emelie. Vi hade bokat biljetter till den nya Harry Potter-filmen som för övrigt var jättebra. Jag har dock aldrig varit med om sådan trängsel och stor folkmassa inne på en biograf. Det var helt sjukt mycket folk, men så var det ju en gammal vacker biograf också. 

Efter filmen Gick vi hem till Felicia för att hämta vår packning och slänga i oss varsin smörgås. Sedan var det dags att åka hem till götet. På hemvägen hade vi bokat ett  X2000-tåg så det tog bara tre timmar. Skönt. Vi hoppade av i Alingsås, både Emelie och jag eftersom all tågtrafik mellan Alingsås och Göteborg var inställd på grund av att någon blivit påkörd av tåget. Som tur var har jag en väldigt snäll pappa som kunde hämta oss i Alingsås. 


Nöjd med resan somnade jag gott i min säng med vetskapen att jag inte skulle gå till jobbet idag (Sjukskrev mig igår). Och det var väl lika bra med tanke på att jag mått ännu sämre idag. Jag vaknade med halsont samt jättemycket värk i höger öra. Även hörseln var påverkad och allt ljud har under dagen låtit som en brusande TV med massa eko. Lite läskigt måste jag faktiskt säga. Blir hemma från jobbet imorgon också så hoppas jag att jag blir frisk snabbt!

Nu ska jag och syster äta soppa. Mums!

Langar även en bild från helgen på mina fina vänner

Sara ♥

Kommentarer
Postat av: Felicia

hahaha, "langar även en bild..." Helt rätt att uttrycket satte sej! =)

2010-11-28 @ 23:53:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback