Beundransvärt

I lördags när vi var på stan gjorde min vän Felicia något som jag verkligen beundrade. Vi skulle gå från Vasastan till Park Lane och klockan var omkring tolv på natten då en man som stod utanför Seven eleven frågar oss om vi har några kronor över till mat. Av ren vana svarar vi bara "nej tyvärr" och går vidare. Men efter några meter vänder sig Felicia om och går tillbaka. Hon går fram till mannen och säger erbjuder sig att följa med honom in på Seven eleven och handla lite bröd och mjölk. Jag följer efter som en liten svans och ser på när hon betalar för en limpa, ett mjölkpaket och en risifrutti som hon sedan ger till mannen. Sedan står hon och pratar en stund med honom, lyssnar på hans livssituation och önskar honom tillsist en trevlig kväll. 

Det är så ofta man bara går förbi trots att det verkligen finns människor som behöver vår hjälp. Självklart kan man aldrig veta om de ljuger eller talar sanning men vad har man egentligen att förlora? Det är inte så att en tjuga eller en femtiolapp egentligen stjälper oss i vår livssituation men det kanske gör enorm skillnad för någon annan. Sedan tycker jag inte att man ska ge människor pengar på stan för jag tror det är ganska vanligt att sådana pengar går till missbruk av något slag, men att följa med någon in och köpa en macka eller ett paket mjölk tycker jag är ett strålande sätt att visa att man är en god medmänniska. 

Jag tror att den mannen som vi mötte i lördags var innerligt tacksam över det han fick och han lyste när han berättade för oss att han hade varit alkoholfri i åtta veckor. Jag hoppas att han får iordning på sitt liv och att han får den hjälp han behöver för att ta sig ur sin fattigdom. Jag kan tycka att det känns konstigt att prata om fattigdom i ett land som Sverige, men trots att vi lever i ett välfärdssamhälle så finns sådana problem mitt ibland oss. Vi väljer oftast att inte se dem, men någon gång kanske man borde stanna upp och fundera över vad man faktiskt kan bidra med för att göra samhället lite bättre. 

En dag hoppas jag att jag själv är den personen, och Felicia, du är en förebild på många sätt!!!

Sara ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback