Förskolläraren skriver...

Jag kan ibland förvånas över vissa kommentarer som jag får när jag berättar om mitt jobb. Idag t.ex. har det varit studiedag och förskolan har varit stängd. Det innebär ju självklart inte att vi har varit lediga utan istället har vi suttit på föreläsningar mellan 8.30-16.30. Idag handlade en av föreläsningarna bl.a. om digital dokumentation och när jag berättade om det fick jag reaktionen "Va? gör ni sånt på dagis? Räcker det inte att ni passar barnen så dom inte smiter..?". Så för alla er som inte vet så handlar förskollärarjobbet om väldigt mycket mer än bara barnpassning. Vi bedriver en pedagogisk verksamhet och jag skulle vilja säga att vi (självklart tillsammans med föräldrarna) lägger grunden till hur barnen blir när de växer upp. 

Jag har, under mina knappa två år som förskollärare, insett hur viktigt vårt arbete faktiskt är och bara det gör ju att man blir mer motiverad till att jobba vidare. Min utbildning som jag har läst är egentligen inriktad mot skolans tidigare år och tanken var inte att jag skulle hamna i förskolan. Men när jag hade tagit min examen för drygt tre år sedan var det lite ont om just lärarjobb. Jag började som elevassistent inom särskola och så småningom hamnade jag på en förskola. Jag måste erkänna att jag var lite skeptisk i början eftersom jag inte alls trodde att det fanns så mycket konkret att jobba med inom förskolan. Men jag har haft turen att hamna i arbetslag där man arbetar väldigt medvetet kring förskolans mål och utifrån förskolans läroplan. Och jag har lärt mig att man nästan kan göra vad man vill med barnen så länge man lägger det på deras nivå. Självklart är det en utmaning att arbeta temainriktat med t.ex. en tvååring men jag tror att det är den utmaningen som gör jobbet mycket mer intressant. 

En av föreläsningarna som vi var på idag handlade om värdegrunden och tack vare att föreläsaren var så inspirerande och intressant att lyssna på lyckades jag hålla mig vaken (var som vanligt sjukt trött). Hon sa saker som fick mig att fundera över min roll som pedagog och hur jag på bästa sätt kan hjälpa barnen att stärka sin självkänsla. Jag ser faktiskt fram emot att gå till jobbet imorgon och testa några av de tankar som dök upp i mitt huvud när jag satt och funderade över detta. Man vet ju aldrig vilka situationer som kan uppstå när man jobbar med barn och det är spännande!

Nu blir det sängen! God natt!
Sara ♥

Kommentarer
Postat av: Alicia

Saknar dig syster! men det är kul att få läsa lite om vad som händer ;)

2011-03-15 @ 23:18:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback