Miljödiplomering, klåda och en himla bra träning!

Idag har det varit en lång dag. Jobbade först mellan 07-13 för att sedan åka direkt in till Ekocenter i Göteborg för en fyra timmars lång utbildning i miljö och hållbar utveckling. Jag har varit på Ekocenter en gång innan och även då  fått en föreläsning om hållbar utveckling samt en rundvandring i deras utställning. Detta var under min lärarutbildning för kanske fyra år sedan. Mycket av det som sades då fick vi även höra idag och det är alltid bra med repetition, men eftersom utvecklingen faktiskt går ganska fort framåt när det gäller miljötänket (framför allt i Sverige) så fick jag även lära mig en hel del nya och intressanta saker. Framför allt fick jag lite mer motivation och inspiration till att arbeta för att främja den hållbara utvecklingen både på mitt arbete men också privat. Lite förändering kan faktiskt göra mycket, som t.ex. att alltid släcka lampan i ett rum där man inte vistas, att inte diska under rinnande vatten, att källsortera och återvinna avfall och att välja ekologiska matvaror i den mån man kan.

Många tror att det krävs mängder med uppoffringar och omprioriteringar i livet för att kunna leva klimatsmart, men det behöver faktiskt inte vara så omständigt. Det handlar mycket om att tänka i rätt banor och kanske tänka efter en extra gång innan man gör saker. Många tänker kanske att "det spelar ingen roll vad jag gör för det är ändå så många andra som gör på samma sätt". Men det spelar faktiskt roll och om man inte börjar hos sig själv kommer det ju aldrig att fungera. I Lerums kommun, där jag bor och arbetar, har man som vision att bli Sveriges ledande miljökommun år 2025. Just nu ligger vi på runt 15:e plats så det är en bra bit kvar men jag vet i alla fall att jag har blivit en aning mer inspirerad att sträva mot den visionen och förhoppningsvis känner alla andra kommunanställda samma sak efter att ha gått den här utbildningen (som för övrigt är obligatorisk för alla anställda inom Lerums kommun). Då tror jag att vi kan vara en bra bit på väg. 
Nog om hållbar utveckling och miljö..

Jag vet inte vad det är men någonting har gett mig en förfärlig klåda över hela kroppen. kan det vara någon sorts allergi? Vad det än är så håller det på att göra mig galen. Det kliar något så fruktansvärt att jag river hål på mig själv. Och jag har inte kunnat sova bra på flera nätter på grund av detta. Funderar på att ringa till vårdcentralen imorgon och be om att få göra ett allergitest.

Idag hade jag min sista "vanliga" träning i ishallen för säsongen. Det gick hur bra som helst och det är ju typiskt eftersom jag nu inte kommer kunna träna på is på ett tag. Min dubbel axel var jättebra och jag var väldigt nära på min trippel salcow. Vill bara träna mer nu.. 
På söndag är det klubbfinal och då blir det till att åka mitt långprogram en allra sista gång innan jag byter. Har haft det programmet i tre år nu och älskar det, men det är dags för lite förändring. Jag hoppas att jag kan få avsluta med att visa upp ett bra program så att avslutningen på säsongen blir bra. 

Nu ska jag absolut sova, om jag nu kan utan att riva sönder mig.. imorgon är det jobb klockan 06.00 som gäller!

God natt! Sara ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback