Jul, jul, strålande jul...

Runt jul väcks alltid frågor och debatter om huruvida våra kristna jultraditioner ska få prägla skola och förskola. Jag är ganska trött på att man hela tiden måste fundera över minsta lilla sångtext eller vilket typ av pyssel man väljer för att inte riskera att trampa någon på tårna. Jag tror egentligen att många håller med mig, men att det blivit en så stor "grej" att diskutera att det helt enkelt inte går att undvika det varje jul. Jag har egentligen aldrig varit i en diskussion där någon tycker att vi ska bojkotta våra svenska traditioner, utan de diskussioner jag varit i har mer handlat om att man varit upprörd över att "folk" tycker si eller så.. "Man får ju inte pyssla änglar längre.." Eller "man får inte sjunga 'nu tändas tusen juleljus'" .. Men hallå? Säger vem?? Enligt läroplanen och skollagen står det ingenting om sådana detaljer i verksamheten. Vi har en, enligt mig, fin jultradition i Sverige, och jag tycker att vi måste få hålla på den. Det står i läroplanen för förskola att "förskolan ska sträva efter att varje barn känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer". Då vi bor i Sverige tycker jag det är en självklarhet att vår svenska kultur ska få höras och synas! Det är självklart viktigt att respektera andras kulturer, men jag ser inte hur det kan vara lika med att bojkotta vår egen kultur och våra egna traditioner! Denna respekt måste ju gå åt båda håll!

Vi bor i Sverige. Här firar vi jul. Bara för att vi inte pysslar änglar på förskolan kan man knappast missa att vi firar jul. Möjligtvis om man stänger in sig i en bunker halva året och inte går ut. Annars lär man möta det oavsett det är på stan, i affären eller via tv-reklamen. Och eftersom det är vår absolut största högtid i Sverige så är det väl viktigt att alla får möta den och få en förståelse för den. Sedan är det ju upp till varje förälder att prata med sina barn och förklara varför man väljer att göra på ena eller andra sättet i sitt julfirande. Vissa kanske väljer att inte fira jul alls, men så länge man kan förklara för sina barn varför man väljer att göra som man gör så tror jag inte att något barn tar skada. Dessutom så övar man ju på det där som står i läroplanen; att utveckla respekt och känsla för andra kulturer.

Jag är tacksam över att bo i ett land med religionsfrihet och yttrandefrihet och där våra styrdokument i förskola och skola bygger på en värdegrund som lyfter fram vikten av att respektera varandra!

Sara ❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback