Julefrid

Drygt en vecka kvar till julafton och jag kämpar med den där julfriden. Har absolut fått julkänslan då jag deltagit i diverse julmys, julpysslat, varit på julkonsert lyssnat på julmusik och tagit in min julgran. Men med julkänslan kommer nog automatiskt en del stress. Även om jag inte vill att det ska kretsa kring julklappar och massa julbestyr och måsten så blir det ändå alltid på något konstigt vänster så.

Jag strävar varje år efter den där perfekta julen men inser ju mer och mer att den förmodligen inte ens existerar. Inte har jag upplevt den i allafall. I vår familj har mycket kretsat kring julklappar, mat och de perfekta familjefotona. Något som ofta skapat mycket bråk och sura miner. Mina jular har inte alltid varit så harmoniska och det har funnits år då jag helst velat skippa hela julen för att jag mest tyckt det varit så jobbigt. Då det viktigaste av julens budskap försvunnit någon stans på vägen och jag för mitt inre har jämfört mina jular med alla andras och kommit fram till att jag mest varit bitter på julen. De senaste åren har jag dock ändrat uppfattning lite och börjat tänka annorlunda. Jag har insett att allting inte måste kretsa kring den 24 december utan att julen är en högtid som sträcker sig över en längre tid samt att jag faktiskt kan bidra till att den blir så mysig och glädjefylld som jag vill ha den genom min egen inställning.

Det jag tycker är svårast och jobbigast med julen är den där biten med familj. Jag längtar väldigt mycket till den dagen då jag har egen familj och kan skapa mina egna traditioner. När man som i mitt fall är singel kan ensamhetskänslorna väldigt lätt komma smygande framför allt när man ser alla andra par som pussas under misteln eller går längs gatorna och håller handen. Alla andra verkar ha det där jag drömmer om. Jag vet ju att det inte bara är jag som känner så och jag vet också att alla inte har det sådär mysigt som det kanske verkar. Men känslorna blir inte mindre verkliga för det och min dröm om det där känns tyvärr bara mer och mer avlägsen ju mer tiden går.

Julen är kärlekens högtid och jag hoppas att alla får uppleva lite extra kärlek i denna annars kalla, gråa och regniga månad. Jag hoppas också att alla påminns om anledningen till varför vi faktiskt firar jul och genom att möta den få lite julefrid.

Sara ❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback