Ursäkta, jag är kristen..

Ibland möter jag reaktioner som inte är så positiva när jag berättar att jag är kristen. Kommentarer som "hur kan du tro på något som inte ens finns" eller "om Gud nu finns, varför låter han dig må så dåligt ibland, han kan ju inte vara så god i så fall". Det värsta är när folk tror att man är helt ointelligent för att man är troende. Som om man har lägre IQ eller är korkad på något sätt. 

Tyvärr finns det inget sätt att bevisa sin tro och jag skulle vilja hävda att det gäller all typ av tro oavsett om man är kristen, muslim, buddist eller om man tror på vetenskapen. För vetenskapen är ju faktiskt också i mångt och mycket en tro, en massa teorier som vävs samman till någon slags fakta där man liksom inte lyckats hitta exakt hela sammanhanget, där det finns hål och plats för frågor som ännu är obesvarade. Vetenskapen är dock mycket mer accepterad vilket ibland kan irritera mig. Som när man lär ut evolutionsteorin i skolan utan att ens nämna att det faktiskt är en teori och inte ren fakta. Jag hade ett samtal med en vän en gång, hon blev väldigt förvånad och såg på mig som om hon sett ett ufo när jag berättade att jag faktiskt inte trodde på evolutionsteorin utan på bibelns skapelseberättelse. För för mig är den faktiskt mer trovärdig.

Jag förväntar mig inte att alla andra ska tro som jag. Jag förväntar mig faktiskt inte ens att andra ska förstå. Däremot förväntar jag mig respekt. Vi lever i ett land med religionsfrihet och jag ska inte behöva ursäkta min tro eller bli kritiserad och provocerad för det jag tror på bara för att vi tror olika. 

I vårt samhälle är många eniga om att det är viktigt med ett öppet klimat där vi ska acceptera alla! Det vill säga så länge man inte är kristen. För i så fall är det tydligen helt okej att smutskasta och förnedra hur mycket som helst. Jag ser många artiklar, debatter och kommentarer i sociala medier där folk slänger ur sig både det ena och det andra om kristna. Ibland riktigt kränkande saker utan att möta speciellt mycket reaktion. När blev detta okej? 

Jag begär inte mycket, jag vill inte starta någon debatt eller diskussion, jag vill bara ha din respekt för min tro precis på samma sätt som jag respekterar din tro. Så länge jag inte gör något som skadar någon så tycker jag faktiskt att jag förtjänar den respekten! 

Sara ❤️



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback