Skuldkänslorna över mina känslor

Världen är hemsk. Folk drunknar, svälter ihjäl och blir dödade på grund av andra människors idioti. Andra människor (eller jag skulle hellre kalla dem monster)  utan hjärta och medlidande, och som blivit så hjärntvättade att de tror att de gör "rätt". Mitt hjärta gråter för alla människor som flyr för sina liv och som längtar efter ett liv i frihet och trygghet. Jag försöker hjälpa på de sätt jag kan. Jag skänker pengar och ber för hela situationen. Men mitt i allt detta ligger jag också vaken om nätterna med ångest över mina egna problem. Problem som egentligen är bagateller om man jämför. Jag har så otroligt mycket att vara tacksam över och ändå ligger jag där med ångest och oro över mina egna problem och över min framtid. 

Jag skäms! Idag har jag skämts så mycket över att jag ens ägnar tanken åt mina egna problem när det finns människor som kämpar för sina liv därute. Jag har tänkt att jag lika gärna kunde dött i deras ställen. Ändå är känslorna så starka och de påverkar mig så mycket att jag ibland inte orkar resa mig upp ur sängen och blicka framåt. Och förvirringen känns total. Gud är ju garanterat (och med all rätt) väldigt upptagen av allt som händer i världen. Och ibland kan jag tänka att det kanske inte är så konstigt att jag får vänta så länge på mina bönesvar.. De kan ju liksom inte vara prio ett om man säger så.. 

Trots det kan jag inte sluta be om mirakel även i mitt liv. Men skuldkänslorna finns där hela tiden, skuldkänslorna över att bönerna är själviska och ofta kretsar kring mig själv är ganska stora. Och skuldkänslorna över mina känslor gör inte direkt problemet mindre. De får mig istället att må ännu sämre och trycka ner mig själv i skorna. Jag borde kanske istället låta skuldkänslorna trigga mig till att börja be mer för andra, skifta fokuset från mig själv till mina medmänniskor och känna ännu mer tacksamhet över allt fantastiskt jag har i mitt liv. Jag ska verkligen försöka! Det är bara så förbannat svårt! Men nu ber jag om ett större hjärta och att jag får bli mer lik Jesus i allt jag gör. 

"Allt förmår jag i Honom som ger mig kraft!" (Fil 4:13) 

Sara ❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback