Vi är alla människor!

Jag blir lite mörkrädd när jag ser hur många av mina Facebookvänner som delar artiklar som faktiskt är mer eller mindre rasistiska. Tror inte att de skulle erkänna det själva, och förmodligen ser de det själva inte på det sättet. Men så fort man gör skillnad på människor, delar upp dem i "vi och dem" och gör allt för att smutskasta andra människor eller grupper av människor tycker jag att man hamnar i i det facket. För mig handlar det om att försöka se till människors lika värde och att hjälpa människor som lider nöd! Flyktingkrisen är ett faktum och den är den värsta på väldigt många år. Jag vill inte bidra till människors död, jag vill bidra till människors överlevnad och även om jag inte kan göra så mycket själv så försöker jag göra det jag kan. Skänka pengar, ge ett leende till utsatta människor och inte minst använda min demokratiska rösträtt till att rösta fram en politik där Sverige tar ställning för att hjälpa människor. 

Vi lever i lyx. Att ha fred är en lyx, att ha bilar, datorer, tv-apparater och massa fin inredning är lyx. Självklart är det bekvämt att titta bort och fortsätta leva i det, men tänk om människor istället hade försökt sätta sig in i andra människors situation. Tänk om du hade tvingats fly för ditt liv, eller tigga för att kunna betala mat för dina barn. Tänk om du hade ryckts upp ur din trygghet och behövt förlita dig på andra människors godhet. Tänk om du då hade fått ett kallt "nej, du är inte välkommen!"? Bara försök tänka dig in i det! 

"Allt vad du vill att människor ska göra för dig, ska du också göra för dem" är ett motto (och faktiskt också ett bibelord) som vi försöker lära våra barn. Men frågan är hur väl vi verlkligen lever upp till det när det väl kommer till kritan?! 

Jag hör argument som "vi måste ta hand om våra egna först" och "de ska inte komma här och tro att de kan leva gratis och att vi ska betala för dem" osv. Jag blir så trött! För det första så har vi ett fantastiskt skyddsnät i Sverige och självklart finns det en del fall där vår välfärd brister (och det är också dessa fall som visas i media), men det betyder inte att vi inte ska hjälpa andra för det. Och för det andra, vadå gratis? Tror inte någon av er som uttalar sig har betalt ens hälften så högt pris som de flyktingar som lämnat allt de har, har gjort. Jag är villig att dela med mig av vår välfärd just eftersom jag kan. Tänk att vi kan få vara med och rädda liv på andra människor! 

Andra argument jag ofta hör är att flyktingarna kommer hit och bråkar och begår brott. Jag blir så trött på att man ska dra alla över en kam. Visst finns det idioter bland de som kommer hit, men inte fler än de som redan finns här. Brott och bråk kommer man aldrig ifrån för vi är människor allihopa. Människor med brister och mänskliga egenskaper. Återigen måste vi sluta göra skillnad på vi och dem! Jag är dessutom helt övertygad om att har föder hat och att kärlek föder kärlek. Tänk om de som kommer hit hade fått bli emottagna med öppna armar och massa kärlek. Det tror jag hade gjort stor skillnad. 

Ikväll går mina böner till de som är på flykt i världen och min tacksamhet går till allt jag har som är så fantastiskt i livet. 

Sara ❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback