Söndagsångest med en ny innebörd!

För de flesta innebär söndagsångest att man går runt och är stressad över att helgen snart är slut och att måndagen närmar sig med stormsteg. För mig innebär det något helt annat. Jag älskar egentligen söndagar, för då spenderar jag oftast dagen i kyrkan. Men väldigt ofta vaknar jag med ångest på söndagmorgon och en känsla av att jag borde stanna i sängen hela dagen. 

Jag tror att det är någon som vill hålla mig borta från kyrkan. Att det är någon som ser mina söndagar i kyrkan som ett hot. Någon som vet att när min relation med Gud växer så minskar dennes makt avsevärt. Jag pratar givetvis om djävulen. För ja, jag tror att även han finns, lika mycket som jag tror att Gud finns. Och jag tror att djävulen har makt att påverka oss även om jag tror att hans makt inte är värt någonting när den jämförs med Guds makt. 

Jag brukar ofta trotsa mina känslor och ta mig iväg till kyrkan i allafall. Och varje söndagkväll brukar det kännas som en seger. Söndagskvällar är den tiden på veckan då jag mår som bäst. Då jag har fått energi för en ny vecka och känner mig redo att ta mig an måndagen och dess utmaningar. Då har Gud fyllt mig med det jag behöver och söndagsångesten är som bortblåst. Oftast i allafall. 

I natt har det varit en tuff natt med mycket ångest. Jag ligger fortfarande kvar i sängen och känner ett stort motstånd mot att gå upp. Men samtidigt vet jag att det bara är jag som kan bestämma över vart mitt fokus på dagen ska ligga. Därför tänker jag välja att öppna min bibel, mata mig med Guds ord och be att han tar hand om mig idag.  

Sedan blir det en dusch och en lång frukost tror jag! 

Hoppas ni har en bra söndag och att vi ses på 16-mötet i Connect Church! 

Sara ❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback